Trapézon tüllben - primadonnák zenés vígjátéka Bordás Barbarával és Kékkovács Marával a főszerepben
A háromszereplős előadás középpontjában a színésznők mint nők állnak. Az előadás főszereplői, Bordás Barbara és Kékkovács Mara maguk is primadonnák és édesanyák. Sipos Ilka és Sáskáné Koronka Boglárka szerepében személyes vallomásaik vegyülnek a régi nagyok gondos kutatómunkával feltárt emlékeivel, ebből hozva létre egy szívmelengető történetet szerelemről és magányról, színházról és anyaságról, konokságról és lemondásról.
Kékkovács Mara és Bordás Barbara, a készülő előadás producerei és főszereplői. Fotó: Music & Lens
A
Trapézon tüllben színházi mese a régi Nemzeti Színház
hőskorából könnyekkel, operákkal, operettekkel, sanzonokkal –
és sok nevetéssel. Persze, a férfi is ott van a képben az
elejétől a végéig – Csigaházy szerepében Józan Lászlót
láthatják majd a nézők.
– Amikor Bordás Barbara és Kékkovács Mara felkértek a megírásra, a feladat is azonnal világos volt: a darabnak egyedülálló, harcaikat édesanyaként is megvívó primadonnákról kell szólnia. Noha nagy kedvem volt foglalkozni ezzel a témával, azért meg is rémültem, hiszen nyilván sem a primadonnaságról, sem az anyaságról nem tudhatok túl sokat. Aztán hamar megnyugodtam, mert a felfedezőutamat ebbe a világba ugyanúgy járhatom be, ahogy a néző is fogja majd: kíváncsian, nyitottan, és menet közbe rá-rácsodálkozva olyan dolgokra, amelyek bár teljesen egyértelműnek tűnnek, magamtól sosem merültek volna fel bennem" – fejtette ki a darab írója, Göttinger Pál.
– A munkámból adódóan rengeteg nagyszerű színésznőt ismerhetek – a velük való beszélgetések a szöveg készítésének messze legélvezetesebb pillanatait tartogatták. Nagy András színháztörténésznek hála pedig ezek a személyes vallomások a régi idők nagyjainak elképesztő elbeszéléseivel egészültek ki, így abban bízom, hogy a színdarabba, amit el akarunk játszani, beköltözik valami tágasabb, szellősebb, általánosabb érvényű gondolat is – túl azon, hogy gondosan el akarjuk mesélni ennek a két nőnek, és a velük-körülöttük sodródó férfinak a történetét – magyarázta a szerző.
Nem konkrét magyar színésznőkről szóló életrajzi dokumentumdráma készült tehát, a darab két képzeletbeli nagy csillagról mesél, akikben sorsában számos korábbi művésznő sorsa szintetizálódik. Jászai Mari, Fedák Sári, Prielle Kornélia, Blaha Lujza int felénk Sipos Ilka és Sáskáné Koronka Boglárka történetének hátteréből – hívta fel a figyelmet a szerző.Kékkovács Mara és Bordás Barbara szerint igazi csapatmunka a három férfivel a Trapézon tüllben alkotói folyamata. A korabeli színésznőkről begyűjtött, mintegy 200 oldalas kutatómunkát a szerző, Göttinger Pál a két színésznővel készített interjúkkal egészítette ki, a próbafolyamat során pedig Őze Áron rendező és a Csigaházy szerepét játszó Józan László is személyes, színésznőkkel kapcsolatos élményeivel gazdagította az előadást.
Bordás Barbara, Józan László és Kékkovács Mara. Fotó: Music&Lens
– Századfordulós, furmányosan fogalmazott szövegről van szó, de a helyzetek, amibe Sáskáné Koronka Boglárkaként és Sipos Ilkaként kerülünk, tulajdonképpen tegnap is megtörténtek velünk, és holnap is meg fognak – hangsúlyozta Bordás Barbara és Kékkovács Mara.
– Ráadásul ezek a félelmek, megalkuvások, bólogatások, áldozathozatalok bárki hétköznapi nő életében előfordulhatnak, nézőink magukra fognak ismerni -tették hozzá
Az előadás során szép lassan kibomlik a csillogás, a siker, a társasági élet, az áradó muzsika, a színház varázslatának színei – és mögöttük a sokszor könyörtelen, minden nap bukással fenyegető, szüntelenül csúcsteljesítményekre kényszerítő életforma küzdelmei. Mindezt a kor felhangzó dalai, Eisemann, Strauss, Bizet, Kacsóh, Puccini, Zerkovitz ismert slágerei is kifejezik.
Az előbemutatóra november 28-án kerül sor az Art-Színtérben, premier december 2-án, további előadás 2024-ben december 8-án. A Trapézon tüllben teljes egészében magánfinanszírozásban jött létre, Bordás Barbara és Kékkovács Mara nem csak főszereplői, hanem producerei is az előadásnak, melyet az Artist Center Agency forgalmaz.